Thesis 8

Posted by sazali

5salam

Hari Viva

Hari yg ditunggu tunggu dah tiba.  29 Sept 2009.  Hari Viva.

Malam tu saya tak tidur lena maklumlah esok viva Ph.D.  Pusing sana tak kena; pusing sini pun tak selesa. 

Petang itu saya call ibu. Mintak restu dan ampun jika ada salah dan silap.  Anak sulong aku dari Muar Johor ada datang bertanya khabar ..  apa kahbar Abah?  Bang ..  tengok Power Point Abah please?

So anaksulong banyak membantu ..adjust flow PPT itu.  Syukurlah aku ada anak yg pakar komputer, statistics dan macam macam.

Pagi tu saya sempat solat tahajud, subuh dan dhuha.

anak lelaki ku kedua yg setia "e in" dah lama bersedia untuk memasukkan semua files data mentah, tape interview dan video takut takut pemeriksa nak tanyalah.

Selepas sarapan jam 9 pg aku bertolak ke universiti dgn kelisa merahku plet DAL 8102. Penuh muatan bahan bahan research.  Beriya iya benor .. nak pergi berjuang defending my VIVA. 

2)  time bertolak  aku berpesan pd diri. Dont worry u got 50 50 chance lulus phd atau mati.  He he.  Aku ketawa gatal dgn probabiliti sukses phd ini.  Aku teringat theorems probabiliti basic dan probability Bayesians.  You pass or fail ..  Pr(success) = 0.50

3) Time public presentation 30 minit no problem.  Nobody asking soalan payah payah hanya pasal sampling / adakah tepat sample tersebut. Me? Happy gila no body soal benda payah payah.

4) The time internal viva 3 jam akan bermula now.  Aku dibawa ke tempat lain ...jauh juga aku berjalan. Prob(success) = 0.50 berkali kali kali ..aku ucapkan.  Just bertenang/  bila hari ini tamat .. biarlah malam datang cepat cepat Oh Tuhan.  Aku rasa penat maklumlah..  malam tadi tidur mana ada tenang bang?

5 chapter  thesis dlm 3 jam.  Don't worry.  I tell you later.  Insyallah.

-----------------

Sorry bateri tablet samsung mampus.  Wayar recharge tak jumpa tadi.  Dimain cucu mungkin.  He  he..

-------------------------

Now dah Ok.

6)  Dalam VIVA internal  setiap chapter the examiners akan soal kita  dari satu muka surat ke muka surat yg lain.  Jika kita tulis banyak , masyallah , soalan pun banyaklah.

Chapter 1 -  Introduction, Problem Statement, Scope, Research Questions dan Background ..semua ok.  Jam cepat bergerak ..mengguntungkan aku.

Chapter 2 -  Lit Review.  Susah sikit maklumlah 3 examiners ini semua pakar dalam bidang pendidikan / sains sosial masing masing.  One of them ask me .. why don't you write a bit more on History of Logo Programming?  The philosophy behind LoGO.  That is SEymour Papert 1970-1980'ss.

Why don't you write more on Polytechnic Education in Malaysia.  Write more and more. Why algebra in the polytechnic only?

Then they ask .. who gives you the idea of Mayes (2005) Cambridge;  Fleders (1995) and Hermann Brain Dominance MOdel (1995) ?  Payah sedikit .. kerana ..   kita kena start from the beginning.  Ini merangkumi theory of learning, maths learning, learniing maths using multimedia and Human Brain Theories and many more.

Berpeluh jugak aku menjawab tetapi ..mulut aku tak kalah ..menjawab.  Mungkin merapu pun ada.  (laugh)

Chapter 3;   Pengerusi (wanita) nak ke tandas.
Syukurlah.  Satu lakonan yg tepat , cepat dan ..paling sesuai. 

Soalan panel panel berhenti sekejap.

After Pengerusi pulang dari tandas , examiner 1 nak ke tandas pula , then examiner 2, then ...aku tak lepas peluang keemasan ini - aku pulak ke tandas.  lama jgk aku lari .. 

Dalam tandas ..  tak jadi buang air kecil kerana ..  nervous/ anxiety/  aku basuh muka banyak banyak jer  .. dan lap muka aku  dengan Good Morning Towel.

TEngok jap ..wajah dalam cermin di tandas / gores muka sure tak keluar darah.  Pucat ma.

Tapi aku keep on saying ..50 50 chance lulus ini punya VIVA.  Jam dah menunjukan aku masih hidup lagi untuk terus berjuang secara verbal.  Dia tanya ..aku jawab.

TEngok jam ..sudah 2 jam ..  aku berjaya defend thesis aku.  Tinggal satu jam lagi.

ALLAH ..please help me.  Let the hour minute needles moves a bit faster please.  He..he..

Now Chapter 3.

then the  examiner 1  tanya ..pasal population, samples, sampling, method called quasi-expreimental method.  Banyak tanya dia orang ni tehhh?

Tahap jawapan .. tergagap gagap ..tetapi ..Pengerusi mintak aku bertenang. Bagus Pengerusi ini. Kata hati kecil aku.

Rasa rasa .  60% je berjaya  jawap soalan pasal perbezaan antara quasi-experimental method lawan experimnetal methods ini.

Now Chapter 4. Results.

Di sini aku kena teruk.  Dilanyak habis habis tetapi ..  aghhhhh ..payah mati aku ini.

Mereka tak terima ..  SPSS analysis aku 100% .. 
tetapi aku defend ..  results ni dah dibentang di CAPS Conference Applied Probability and Simulations di  Hanoi 2008 dan Multimedia in Education WSEAS 2006 di Spain. 

International Journal New Emerging Computer Learning pun dah terima aku punya paper.  Maknanya reviewers journal dan conferences antarabangsa ..dah approved cara ini.

Tak ..tak tak .. tak semestinya apa yg dibentangkan di sana 100% betul.  Examiners semua sepakat menyerang aku bertubi-tubi.  Ingat nak keluar jgak ..cara jawaban gini .. tu hok b_bi apa jurnal antarabangsa terima aku punya writings sedangkan pada hari ini ..  panel terdiri dari profesor profesor melayu jati ..tok terimo pulok cara analisa begitu begini?

Hishhhh ..  apa faedah aku ke sana then?

Tapi tuhan Maha Kaya ..  Dia suruh aku shut up .dan cepat cepat aku ambik pen dan mula menulis ... komen dan cadangan mereka - apa patut aku buat selepas ini.Berlakon bodoh depan mereka buat seketika. 

Chapter 5.

Tak payah .. tak payah.  Awak betulkan dulu Chapter 3/ Chapter 4

dan automatically ... Chapter 5 will be betul.

Contribution to the BOK ...  depa kata oklah..  Four quadrant model courseware.

REFERENCES/  APPENDICES

Kena teruk pulak.

Cara aku menulis references.
aku tak bantah apa apa  ..

SEKIAN.

-------------------

Pengerusi ..melemparkan satu senyuman ..  dan dia mintak aku keluar 20 minit.  Mereka nak discuss .. performance VIVA ini.  Dia katalah. 

------------------------

So .. aku pun .. keluarlah.  He.he..  check jugak semua anggota badan aku.  Ada lagi tangan?  ada lagi kepala dan rambut ..?  ada lagi perut ?   semua alat alat organ yg penting penting semua fully attached ..and functioning... syukurlah.  Aku dah selamat kena serang dalam VIVA.

so aku beredar dari bilik examination VIVA .. menuju ke satu tempat jauh sedikit dari bilik pepriksaan VIVA tadi.  malah nak dengar .. apa mereka bincangkan.

Tunggu punya tunggu ..  Repeat . Tunggu punya tunggu. Aku sempat berdoa ..O Tuhan ..tolonglah aku.   Jgn pulangkan aku dalam kegagalan..  biar aku dapat berjumpa kawan kawan dalam posisi aku menang dan terus menang.. Common Tuhan.  You can give me that right?

---------------------------------------
Jam 130 ptg ..
Urus setia ..  menjemput aku masuk semula ..ke dalam Bilik Viva.

Hisshh .. apakah cerita selepas ini?

Aku berjalan laju dan duduk di atas kerusi ..  khas ..  iaitu  kerusi tadi juga.

Bisik hati aku .. biarlah aku pass ya Allah.  50 50 chance.

Aku main main sedikit janggut yg ada .. sambil garu garu kepala dengan rambut yg semakin nipis angkara durjana ..  penderitaan menjalankan kajian Ph.D ini.  Aduhai ?

------------

So Pengerusi VIva ...memulakan ucapan pergulongan

" Saz..  we have discussed ..  your work ..  we found that .. it was a very intersting research and your results are mostly OK ..

but we decided to give you a ...............................................................PASS but  ..  some corrections ...

-------------------------------------------------

then suddenly ..  my mind went blank .. with what she was saying ..  when.. my ears  failed to catch .. what she tried hard to say . 

What I gathered was ... I passed conditionally with ..

-------------------------

After she had finished commneting ...

I finally caught her saying SAz ... COngratulations .... Saz

you have a little more work to do ..

then

all the other examiners .. stood up .. and I grabbed their hands and hug my internal examiner ..

expressing I was so relieved.

I have won .. the battle 60%.  Now I need time to do some corrections ..

------------------

Some tears was shed..celebrating my survival in the 3 hour ordeal VIVA ...

then I quickly grabbed my files, computer, and off   I went to

meet  my friends who were waiting at my KELISA car.

Soon more congratulations .. more hugging ..and of course more tears ..of joy.  More calls from Kelantan, Kuala Lumpur and close friends from many parts of Malaysia

I celebrated that day  as if ..I have already got the Ph.D ..he..he..

who cares now.

An hour/ two hours after that ....  I drove home and met my family.

My wife .asked ..how abah?

my son asked .. how bah ?

He.he..   PASS with some corrections.

Alhamdulilah. I better called my SV 1 , SV2 and SV3 ..from home/

and they sound so relieve with  "CONGRATULATIONS SAZ  ...."  you deserve a 1 week/ month break.

-----------------------------

Few months after that .. I engaged completely in correcting my thesis. I got to re read some theories, rewrite some portions of the thesis  and largely improved my LR.  ;  upgraded my Methodology section .. and SPSS analysis.  The work must be approved by my internal examiner  Prof Dr S  and my first SV -  Prof Dr M

Come July 2010 Convocation .. I was awarded the Ph.D ..  witnessed by my dearest mum, sisters, brother, children , nephews and nieces and all my lovely friends.  From that day onwards .. I walked away with  a  Dr Saz -  which mean 2 things  =   academic award for completing successfully my PhD and of course I am the usual me .. a DRiverrrrrrrrrrrrrrrrr.  He..he.. 

Alhamdulilah.

That is it my dear.

Never say DIE in this battle of Ph.D  -  permanent heart  damage.

laugh.  I made the final grade in my education.  So happy but more challenges awaiting me as an academician. TQ oh Tuhan...

Aku akhiri penulisanku ini dengan serangkap pantun.  Boleh ?

padi segemal kepuk di hulu,
  sirih di hilir merekap junjungan
kepalang duduk menuntut ilmu
   walaupun sebutir PhD jadikan intan

Wallau aklam bis sawabbb.



  




2 comments:

  1. Unknown said...

    Salam..

    Alangkah indah jika saat yang sama dirasai..ini br MASTER dh senget sebelah..graduation day bagaikan indah khabar dr rupa..dapat 3 jambangan bunga..tp result lagsung x berbunga-bunga..namun, terdetik alangkah indah jika mampu memegang sekuntum bunga tp result gempak gilos..semoga penulisan ini inspirasi buat saya meneruskan perjuangan..thank you..

  2. Tong Jia Di said...

    as salam, phew, what a journey of yours...doakan saya berjaya juga..

Post a Comment