masin mulut mak bapak

Posted by sazali

Salam

Saya anak polis.
Saya sudah biasa duduk berek polis.
Jiran saya melayu, cina dan india di Johor, Terengganu dan Kelantan.


Selepas tamat pengajian
Di luar negara
Saya train jadi guru di M4P  Gelugok, P  Pinang.
selepas itu saya mintak bertugas di kelantan. Kali pertama bertugas sebagai guru, sayavtinggal dgn arwah ayah di berek polis Tumpat.

sepanjang perjalanan
saya perhatikan satu benda

orang orang kita suka menyumpah.  Ada
si emak sumpah anak anaknya.  Ada
si ayah sumpah isterinya.  Dan ada
kalau tidak, mak ayah berganding bahu menyumpah anak anak mereka satu demi satu.

kasihan sang anak
silap mereka apa sangatlah.
Insaf  wahai ibu
insaflah wahai ayah

kesan kepada sumpahan sumpahan ini

ada anak tak pandai pandai
tuisyen sana, tuisyen sini
anak tak pandai pandai juga.
hasil celaka kau
anak tak tahu membezakan air panas atau air sejuk
bila dah besar
ada anak sanggup bunuh ibu ayah kes
helmet  bunuh
kes handset dia pachong ayah
kes myvi
dia langgar omaknya.

kesan kepada sumpahan dari sang ayah

ibu/ isteri/ emak
tak leh duduk diam diam di rumah.
asyik bergaduh, ada saja tak kena
jealous
ada bertengkak
kerana masakan tak sedap sedap
ada kutuk tak habis habis
hiasan jendela ala bintang filem zaman 50'an.  Ini mungkin
kerana sang ayah intai bini jiran sebelah.
semua canntik.  Kasut tumit  tinggi cantik, masakan yg pass passs sebab berjiran semua best, hiasan rumah .. ala italy
dio  tak sedar bini tu lulusan ITM tapi kerja tarakk

masalah rumah tangga
banyak datang dari 2 nakhoda keluarga
jika dua dua otak betul
ada iman
ada pendidikan agama sikit sebanyak.
bahtera dan anak anak in sya Allah berehs

alhamdulilah.
kalau tidak parah, parah
parah

cantik kita tak lama
handsome kita bertukar dgn perut boroi
oleh itu
jauhkan dari tabiat sumpah menyumpah banyak banyak ini
bertaubat bnyk bnyk
asahkanlah   ilmu agama
didiklah agama , beri masa belajar adab bercakap dgn anak anak.  Ubah perangai sendiri.  Malulah sikit pada tuhan yang esa
Ambik orang luar tuisyen .how talk talk dgn anak anak sendiri

oleh itu saya ajak sayalah dulu
dan adik adik semua. Dengan nada merayu..wahai ibu bapa

jgn sumpah sumpah orang terutama anak anak cantik
yg keluar dari perut perut mu itu jugak.
Sumpah itu doa  tau?
Direct dari mulut  mok bapok
Beri sikit skop
isteri berubah
jgn pakai tikam siang dan malam
ready tak ready .  Asyik tikam jer
sakit pak
pachung pak tak kira masa
aku manusia jugaklah.
jgn kritik depan orang
sakit hati bang
kasihanilah  isteri atau suami  mu
awas
masin mulut tu.

cuba
tukar  dari  nate berok,  nate bodoh, binggong punyo bini , celaka punya anak bini kepada
bertuahnya anak aku
murahkan rezeki mu biniku!

sekian.
itu jer sumbangan sy  petang bahagia ini.
jika silap
maaf banyak banyak.

aku anok polis
2 x 5
5  x  2  jer
tapi aku learn something lah.

kita boleh berubah lah.
Try?

wasallam


0 comments:

Post a Comment