tips rumah bahagia

Posted by sazali

Salam.
ada orang 40 tahun berumah tangga mereka masih berjaya mengemudi rumah tangga dlm kebahagiaan, ketenteraman dan kerehaan ilahi.

ada pulak tu, pasangan muda mudi lulusan luar negara atau bukan jauh jauh pun, cepat sangat semput proses pengemudiaan bahtera rumah tangga. Mengapa ya?

jawapan mungkin ada di sini.
bacalah.

pertama, kita kena ada sedikit timbang rasa. Contoh..suami boleh terima pasangan seada-adanya. Tak cantik sangat tak apa. Tak pandai melawa pun tak apa. Gosok baju kita banyak lipatan pun tak apa. Terimalah kekurangannya.

kedua, fokus kepada kekuatan sifatnya seprrti
Belajar mengucapkan terima kasih.

terima kasih menunggu aku pulang baru sama sama kita makan.
terima kasih kersna susah payah memasak nasi goreng dan ikan sardin.
terima kasih selalu bertanya khabar walaupun kau tahu aku tersangkut dalam traffic jam.
terima kasih membeli baju kameja untuk ku walaupun kau tahu aku memang tersangat mampu.
terima kasih melayan ibuku ysng banyak demanding dan mulutnya berbisa. Maklumlah, aku anak sulong jantannya.
terima kasih kerana melayan ibu ku semasa aku berada di luar negara.
terima kasih kerana kau sanggup bersusah payah melahirkan anak kita setiap tahun seorang. Tak tahu bagaimana nak ku ucapkan jutaan kata-kata bahagia. Trrbukti sudah aku ada darah perwira.


ketiga, dlm doa solat sunnat sebutlah
Wt
nama pasangan hidup kita selalu selalu. Contoh..oh tuhan syukur aku pasangan aku ani bte mat itu .. mu we kat aku sebagai biniku.

balaskan semua bakti ani dgn syurga,
ampunkan dosa dia.
ampunkan kesilapannya.
walaupun masakannya tak sesedap restoran 25 jam, banyak dah dia buat macam macam untuk anak anaknys.
kasihkan lah dia.
kasihanilah dia ya robbi.

Actually aku tak layak jd laki dio pun..but what to do my lord.
mu we aku terima sahajalah seada adanyor.

----

Kalau wat gitu, payah kita nak gaduh gaduh pun.
insya allah selamat kapal kita meredah lautan penuh gelora.

gelora tak puas hati macam macam ada. Silih berganti.

terimalah setiap partner sebagai amanah allah kpd kito.
--''
Di samping itu ringankan mulut ucapkan ' sorry ani.. berat aku wat kat mu mlm tadi. Maaf deh?

Maaf aku cepat naik minyak tak tentu pasal. Maaf deh?

Esok aku tok wat doh. Sure gerenti punyo.

next belajar mengucapkan tahniah pd adinda kito.

contoh. Tahniah dpt geran tanah. Banyak sawit tu.
tahniah ani mu dpt dah gelaran doktor phd. Pasangan hidup dunia aku seorang ni jer.
tahniah jadi mu wat kek lapis ala serawak. Aku cukup bangga.

gitulah kanda. Kita terima each other plus minus divide. Square root and log anti log. Jawapan bahagia.
he he.
tq.
wallahu aklam

0 comments:

Post a Comment