Kalau anda ada ramai anak perempuan ..zaman la ni

Posted by sazali

Salam.

Alhamdulilah ramai keluarga melayu mempunyai anak anak perempuan yang jelita dan bijak bistari.  Ada anak yg ada pekerjaan., berjawatan , dan mcm mcm lagi anugerah Allah pada kita semua.  Alhamdulilah.

Zaman la ni .. budak budak sekolah pandai main komputer, internet dan Facebook sana dan sini.  Mereka malu depan emak ayah sekejap jer ..selepas naik bas transnational, jebat mari, bas cepat , .. semua malu hilang tiba-tiba.  Why?  alam sekolah , alam IPTA .. semua menggalakkan aktiviti kolaborasi, koperatif, kerjasama antara melayu, cina, india, bangladesh, indon, nigeria.  Malaysia - educational hub -  lubuk ilmu.

Oleh itu awas .. ibu bapa sekalian.  Ada 3 nasihat saya pada diri saya sendiri di mana dalam keluarga saya sendiri statistik terkini pakai carta pai , graph, excel,  70% anak anak adalah kaum hawa dan 30% adalah Adam.  Ramai lagi keluarga macam itu.  Ada 100% semua perempuan.  tak yah carta pai apa-apa.  semua mahal nak besarkan anak-anak pompuan.

langkah 1:

Bina anak anak dengan budaya islam dan ilmu agama yg kuat/  amalan agama sejak kecil  biar selari iaitu kuat berilmu dan kuat beramal siang dan malam dengan zikir (ingat ) pada Allah Yang Maha Esa. Beri pendidikan agama yang jitu.  Solat 5 waktu jaga sehari semalam.

UPSR -- UPSRA -  PMU -PMRU -  SMU -- SPM -  STU - STPM dan macam macam

Kita kena yakin hanya agama dan ingat pada Allah sepanjnag masa dapat menyelamatkan kita dunia dan akhirat. Sukses kita dalam agama sahaja. Bukan keluasaan kebun getah, kepala sawait, gaji beribu ribu ringgit sebulan.  Dunia sementara dan akhirat kekal abadi.  Rujuk terjemahan Al Quraan Nur Kareem.

langkah 2:

Ajar anak kemahiran memasak.  Ingat kato orang orang tua ..  ' masakan bini ..adalah kunci rumah tangga..'

Bila bini (wife = isteri) memasak sendiri, banyak masa telah dikurbankan untuk menyediakan satu hidangan makanan.  banyak masa kita boleh bersama-sama dalam makan minum bersama sama dgn anaka anak kita perempuan dan lelaki.  Kita ajar anak untuk berkongsi makanan bila kita makan di rumah disaksikan oleh TV Astro, bulan dan bintang.

Langkah 3:

awas .. awas .awas .. main komputer. Jaga .. maklumat peribadi, wang ringgit, aktiviti kebun sawit kita , .. feeling dan perasaan anak anak dara kita pada malam dan siang kerana

3.1  ramai orang asing di sebelah rumah kita
3.2  ramai budak lelaki yang tak leh belajar tinggi tinggi macam anak anak pompuan kita tetapi mereka pandai buat ayat ayat feelings yg gila gila.  Sekarang dah ramai anak dara tua kita (kerja hebat-hebat eksekutif industri MIMOS, Telekom, Sapura, Petronas , cikgu cikgi , profesorre ) tertipu bukan setakat wang simpanan pencen, saham, rumah banglo, kereta, TabungHaji .. ditipu oleh anak lelaki orang lain .. no PMR, no UPSR tetapi .. mereka pandai wat ayat ayat feelings ala filem Sanggam Hindustani.  keluarr air  mata bila membaca dan menonton filem Sanggam ini. tuan hamba  . Badan mereka tampan dan tinggi.  Kulit gelap gigi puteh berseri-seri.   Melalui Face book mereka dapat track .. sejarah .. aktiviti kita anak anak beranak ..keluar masuk kita ..siang dan malam.

Bila mereka tahu banyak maklumat ini ..mereka akan rancang sesuatu yang merbahaya ..tuan hamba.

Beritahu anak anak gadis kita jangan cepat percaya ..orang lelaki yg tidak dikenali.  Dunia kita dah berubah.  Dunia kita banyak dah yg punah (rusak).  bayi dibuang di sana sini.  Ada bayi dibawa oleh anjing anjing melintasi jalan jalan raya depan mata kita berhampiran dgn sekolah, masjid, pejabat dan stesyen bas , rata rata .. bayi itu ada yg sudah hilang kepalanya.  Ramai pondan dan gay dalam kampung , desa, sekolah, ipta, ipts, nigeria, bangladesh, vietnam, thailand, indons.  Why? hasil campur gaul lelaki dan perempuan ,  penzinaan yang berluasa sekarang ini. Ada lelaki pandai berkata-kata .. narrator -  janji itu dan ini .. bahkan sanggup terbang ke bulan .. ambik bulan dan bawak turun dari atas langit terus ke pangkuan anak dara kita ..tau.. dalam FELDA Jengka 10 .. semua sanggup dia buat awal awal ini?  hushhh feeling yg gila .   Bahana internet, cerita ceriti mcm mcm ada  .. Org lelaki nak mampus esok lusa pun menjadi penulis cerita cerita yg memalukan semua keturunan Nabi Adam a.s. Mereka tak ingat tuhan, meeka tak ingat selepas mati kita kena soal semua benda .sejak muda sampai ke hari tua.  Astagh firullah hal azim.

bahaya nya tersangatlah banyak.

Rujuk semua akhbar METRO Harian 2000 - 2012 .. bacalah.. kes kes yg terpampang di dada akhbar tersebut.  Ada banyak datang dari facebook/ internet siang dan malam.

Akhir kata kita usahalah bermati-matian jaga anak anak kita dehhhhh...  dan jgn lupa jaga diri kita juga.  Jangan mati bukan dalam agama islam.  Jangan kito mati selain dari beragama islam. Jangan mati atas per.t orang lain .. haram!

Doa Allah sepanjang masa.  Hidup mati kito .. bilo bilo masa .. tuhan can call ..   Your time is OVER mate. Come. Ada yg mati atas jalan raya.  Ada yg mati dalam kereta. See?

Wallahu aklam.   Jagalah diri mu. please.  Al-Fatihah.

   

1 comments:

  1. Danial Haiqal said...

    Assalamualaikum buat pemilik blog dan pembaca sekelian, di sini terdapat perbincangan berkaitan dengan 'Anak Ramai' oleh Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj. Semoga perkongsian ini bermanfaat
    Semanis Kurma: Rezeki Anak Ramai - Dr. Harlina Halizah Siraj

Post a Comment