Problem guru baru (1)

Posted by sazali

Salam

Bila dapat surat penempatan dari KPM , hati kalian semua tiba-tiba gembira.  Segala penantian sudahpun berakhir.  Sekarang ..  sebelum kita mampu senyum sepanjanghari ,  otak kita dah mula memikirkan beberapa perkara.

Bila melapurkan diri di sekolah pertama kita.
Selepas proses lapur diri ..

Problem guru baru yg pertama ialah:

Mengajar  - subjek kepakaran kita ker?
mengajar kelas mana
pelajar jenis apa ni?  semua lelaki/ bercampur/  semua perempuan/  umur/
tahap pelajar di dalam kelas tersebut
lokasi kelas (rujuk peta sekolah)
siapa guru kelasnya


*  Bila dah tahu benda di atas itu , langkah seterusnya ialah:

persediaan mengajar
banyak mana nak sedia
pakai power point komputer atau pakai whiteboard markers sahaja ker
ada soket ke dlm kelas itu/  berfungsikah bekalan letrik jika mahu menggunakan komputer, projektor


*  waktu pengajaran n pembelajaran

Pagi -  jam berapa itu?  makmal komputer ?  perlu technicians membantu mu?

selepas waktu rehat - jam berapa itu?  cukup ke masa untuk 1 unit pelajaran

*** ada subjek lain tak selain dari subjek kepakaran kita ini?

if yes .. what to do?

if none .. so what next ?

Begitulah cikgu.  Tahniah.

Dulu.. bila saya masuk ke dalam satu satu kelas ..  saya cuba senyum, perkenalkan diri , status suami/ duda, anak ramai mana,  belajar di mana/  subjek saya mengajar anda ialah ..

Kalau ..nampak kelas .. terlampau bising ..  tak ikut arahan, pelajar liar ,  ..
saya guna ayat ini '..  saya faham awak semua mempunyai tenaga ygbanyak ..  apa apa pun .. saya mahu awak janji dgn saya . awak tak akan membunuh saya .. ok tak?

Ha..ha...

Sekian.
Wallahu aklam.

p/s:  saya ikut amalan seorang Pengetua .. Tuan Hj Razali (Dakwah Tabligh) di  sekolah sekolah kawasan Tanah Merah Kelantan .. dia selalu belanja makan pelajar-pelajarnya setiap hari, minggu, bulan di kantin sekolahnya.

Kesan:  dari memakan meminum ini .. hati pelajar tiba-tiba jadi ..tunduk kat arahan kita ..sebagai guru mereka.  Ingat cerita anjing dengan makanannya setiap hari?  Manusia lebih berakal dari anjing.  So no problem punya.  Settle.  cubalah. sekali sekala.  

1 comments:

  1. atinmarzuki said...

    insyaAllah. akan dicuba saat di 'posting'kan nanti. perkongsian y menarik!

Post a Comment