muka, bermuka-muka

Posted by sazali

salam

Di Malaysia, seseorang pelajar boleh belajar banyak perkara dalam waktu yg singkat.

Contoh.

Tengok muka melayu.
tengok muka cina.
tengok muka india.

Apakah persamaan yg ada?
Mengapa?

tetapi ada juga yang lain bukan?

Apakah kelainan itu?

Mata orang cina .. sepet sikit.  Mengapo?  Tanya Ustaz  Riduan Tee.

Bulu mata orang India lebat sedikit?  Mengapo?  Tanya Ustaz Zakir Naik.

Kadang kadang tu bulu mata orang india tidak ada penghujung terus dia jalan dari kanan ke kiri .. terus bersambung?
Waduh ..mengapa itu bapak/ ibu?

Boleh bantu saya ..explain kpd   budak budak ini ..bu?

Muka orang melayu .. special sedikit.

Kadang kadang nampak india.  Mengapa?
Kadang kadang itu ..nampak cina juga.  Mengapa?

2)  Tahu tak apa maksud   'muka-muka'  atau  'bermuka-muka' ini murid murid?

Mana banyak orang yang bermuka muka ...cina, melayu atau india di Malaysia ini?

Mengapa mereka bermuka muka dengan:

2.1  bos mereka
2.2  pemimpin nombor 1  Malaysia
2.3 suami mereka

Macam macamlah.

3)  Dulu saya pernah mengajar 4 - 5 subjek di sekolah sehari  ..tapi 1 gaji sahaja.  Ada pelajar tak suka.  Menyampah tengok muka saya. Meluat kot?  He..he.he.. Benda ini terjadi kerana ..ada guru perempuan bersalin, ada guru keluar PPD, JPNK dan macam macam ada sebab tak dtg sekolah.  MC pun ada.

Saya sempat mengajar  matematik,  english, ekonomi asas,  fizik  Tingkatan 4 dan 5.
banyak jugaklah saya mengajar. tetapi hujung bulan  gaji saya tetap 1 sahaja sekadar RM1800 sebulan.  Itu pun dah 5 tahun graduate.  Kereta 2nd hand ..macam perahu Parameswara sahaja.  Bunyi enjin ..  cool dan steady.  Hidup zaman dulu.

kadang kadang pihak sekolah ..suruh saya buat jadual waktu peperiksaan dalaman.

Masa masa pejalanan kertas kertas peperiksaan .. adalah guru guru bermuka-muka.  Contoh muka depa adalah seperti di bawah:

3.1  muka susah
3.2  muka tak cukup tidur
3.3  muka panik
3.4  muka kasihan belas

macam macam ada ..murid murid.

tujuan .. tak mahu mengawas banyak kali sehari.
tak mahu mengawas pagi pagi sangat.  Belum breakfast.
kalau boleh ..tak mengawas langsung pun bagus cikgu lee.
tak suka ketua pengawas. Dia PAS , aku BIRU.


begitulah pengalaman hidup saya sebagai muka melayu.

Sekian.
Fikirkanlah mengapa hidup seseorang itu ..anak nya Mat Dadah sahaja, Mat Rempit dan ada orang anaknya ...  cool dan sopan jah.  Menantu laris ..baru jah turun , menantu lain naik ...setiap tahun.  Agak agak apa murid murikkkk?

sekian.
Wasallam


0 comments:

Post a Comment