can you help her?

Posted by sazali

Salam

Ada orang tanya

Dr..ada tak Phd yang mudah, senang dan simple?

2)  saya tak marah.

Jika si pulan membaca penulisan terdahulu

Mungkin ..

Dia akan nampak

Phd ini payah, penat dan pening.
Phd = payoh habihhhh dik

3)  saya pun hampir hampir gila adik.

Bukan gila belajar tetapi

Buat phd ini di negara asal

Agak istimewa

Setiap kali aku pulang ke kelantan ada saja saudara aku meninggallah, semi tenatlah

Ini memerlukan aku melawat mereka. Why?
Sebab budaya melayu.

Jika tak ada berita kematian, kesakitan

Mari pulak berita anak jenal khawin minggu depanlah, anak udin lah

Ini pun memerlukan budget masa aku.

Jika semua ini boleh lepas ..

Mari isteri dan ibu asli ku pulak .. satu demi satu (one by one ) kerana aku anak sulong lelaki

Dengan ayat keramat

' ..tak kan kita tak pergi bang ...abng Usop dan Usip bnyk dah menolong kita".

Aduhai.

Benda benda inilah yg berpuaka.

Aku bila pulang ke kampung, niat hati ialah ..aku nak rest otak sekejaplah , rest minda dan tenangkan jiwa kerana .. sudah bnyk hari membaca buku all tebal, jurnal payah nak faham,  memikir, stress, tension, hypertension, sembelit, dan mcm mcm kerana anak aku ramai pompuan umur 17 - 27 tahun pada masa itu ..semua belajar sekolah berasrama penuh/ petihhhhh..

3) Meratip org mati mengambil 1 malam.  Jam 0730 maghrib, 0900 isha dan tengah malam baru habis ..  ratip itu..  berpeluh jugaklah .. badan jantan ini.  Berkocok dgn bantuan buah tasbeeh dari Arab Saudi dan Republic of China.  Jam 1100 baru sampai ke rumah.  Mengantuk dan letih.  Mcm mana nak study lagi?  Ges dah habih.


Meratip pulak bukan 1 mlm jer adik

Ada tempat 3 mlm lah, 7 mlm lah dan ada tu 100 mlm pun ada.  Bergantung kepada tahap kepercayaan masing masing.  Kita just follow jer.

They expect to see you dear.

Jemputan khawin .,if tak pergi ..mereka istihar perang. Dasyat.
Bukan tahap Uhud tetapi peperangan Iran, Iraq, Saudi punya level.

itu jer aku nak cakap.

Elok buat phd luar negaralah adik. Jika tak dapat England pergilah India ..ok..  Bangladesh pun ok..per!
if lulus syukur

if tak lulus pun ..tak apa.

no perang
no sakit hati
bengkak hati
dan the rest is history. Dream nice in London, Birmingham and Leeds plz.  I really enjoyed my time there.

Sekian. Adik.
if phd is senang, sudah tentu ramai anak anak menteri ada 'Dr' di hadapan nama mereka.
atau 'phd' di ekor nama mereka.

Syukur .. aku lulus ..  jugak walaupun ..kdg kdg ibu ku menangis ..sikit sikit jah .. what to do mak/  aku anak malaysia.

What say you?

Wasallam




0 comments:

Post a Comment