jangan berkata begitu ..

Posted by sazali

Salam

Dalam dunia ini, tidak ada orang yg sempurna.

Sempurna itu virtual. Tahu tapi terlampau jauh.

2)  kutuk kutuk kerajaan melayu, tengok jugalah kebaikan kerajaan mu ini.

Depa bina MRSM, SMS, KIK, Kisas, ..Maahad
Dan banyak lagi sekolah.

Depa menghadiahkan kamu, anak kamu, menantu kamu biasiswa, dermasiswa, PTPTN
Dan macam macam lagi.

Dengan hadiah itu, kamu berpeluang belajar di London, Sheffield, Leeds, England.
Dari situ kamu menjawat jawatan pensyarah, professoree dan macam macam.

Jom ucapkanlah ..terima kasih tuan P.M.

Masa aku belajar P.M ialah Tun Razak. Sekarang arwah sudah. Masa di mandikan aku ada di Masjid Aldgate East, London.

Al fatihah.

Masa aku fly ke Birmingham, P.M ialah Tun Mahathir.

Tq Tun.

Masa aku fly ke Qatar, Doha .. P.M ialah DSNR.

Tq Datuk Seri.

Tengok. Baik sungguh mereka.
Maaf sgt sgt ..bnyk bicara buruk pasal kau.

Apa leh buat. Sakit hati. He he he,..

Tapi kita mana perfect kan?

The gist is ..we must look at their good things also.
Right?

3)  isteri kita good, better and best.
Hujung bulan ..most of us good.
Why? Ada duit gaji. Tq Prime Minister.

Isteri feeling better .. if bonus kita separuh kita hadiahkan kpdnya. No string attached.

Walaupun tak secantik bintang filem Bollywood, itu jerlah ..bahagian aku.
Tuhan we.

Syukur, if too lawa susah pulak kita.
Ke pasar susah, ke fakulti pun susah. Nanti jealous pulak my Dean kita.

He he he.

Isteri feeling at her best ..if besan dia ..orang orang ok jer.
Boleh gi mari.
Mangkuk pinggan kami, pinggan mangkuk dio.

We complement each other.

Right?

Dalam kehidupan, jangan menyombong diri.
Ada peluang, buatlah jasa bakti.
Orang melayu kita sayang.
Orang cina pun kita sayang jugak.
Why?  Guru guru ku ramai berbangsa cina.
Aku belajar aliran sains ...guru guru alumni U.M.

Semua dari keturunan cina.
Aku belajar calculus dgn Mr. CHEW ..Dia cina
Aku belajar physics ..dgn Mr. HO ... dia pun cina.
Aku belajar Biology .,dgn Ms. MA ..dia pun cina.

Banyak ilmu dari guru guru cina. Tq teachers.

I honour you the rest of my life.

My best friend ..chong seong. Dia cina juga tetapi ..friendship last for ever.

Dia kenal ibubapa ku.
Aku kenal ibubapanya juga.
Kita berkawan. Aku senang ..aku tolong kau.

Aku scholarship.
Dia tidak.
Tapi di Manchester, we peluk waktu berjumpa.
Geng tabligh Dewsbury, so hairan.
Nok wak guanor brother. My best friend all our lives together.

Ha..ha..ha.

Orang India pun aku respect.
Banyok English aku berguru dgn depa.

Mr. Mano aku belajar Form 6 STAR biology.
Mr. Hector John ..dio suka menampar.
Tok ingat tarikh Portugese mari Melaka..aku kena tampar.
Hasil tamparannya aku scored A1 History.

Miss Shella ..i learnt english from her.

Now ..in Penang ..sy suka cepati, roti canai dan tandooori.
All India mari.

He he he.

We are together. Pure Malaysians.

4)  Malaysia came when 3 big people decided ..lets get our independence.
Aca aca ... lets go London, shall we?

Now jangan bergaduhlah.
Mendiang Karpal Singh no more already.
Allahyarham TGNA pun sudah tiada. No penganti..
Soon we follow them too.

Semua kita ada good. Ada weaknesses.
Kita ambil yg jernih. Buanglah yg keruh.
Kita kena fikir anak, cucu, cicit kita.

Biar semua boleh hidup, cari makan dan ...
Jgn hancurkan bumi bertuah ini.

Sekian. Ampun maaf my top leaders.
But you jgn lupa. Org salah ..sure masuk lokap punya. IGP stop playing ur gadgets. You!

Wasallam.

0 comments:

Post a Comment