anak

Posted by sazali

Salam

Terdapat 3 jenis anak dlm fikiran ku

1.  Anak kunci

2.  Anak sendiri

3.  Anak tekak

Huraian:

1.  Anak kunci

Tanpa kunci , kita jam dlm hidup ini.
Tak boleh masuk rumah.
Tak boleh ke sekolah.
Tak boleh bukak locker di asrama sekolah
Dan macam macam lagi.

Walaupun benda ni free
Kita kena jaga baik baik.
Berwaspadalah.
Free tetapi tersangatlah penting.

2.  Anak sendiri

Semua kita sayang kepada anak sendiri.
Anak sulong.
Anak yg tengah.
Anak bongsu ku.

Semua saya sayang.

Bukti?
Saya pernah tak makan di sekolah SM. Kota seharian
Semata mata nak hantar RM35 untuk abng di
MRSM pc pada waktu petang.

Duit tu penting untuk dia di asrama.
Tak apalah.
Saya lapar sedikit
Yg penting abe boleh belajar dan terus belajar.

Tak lama lg
Saya doakan dia lulus viva nya di London.
Ameen. 1000x.

Anak tengah pun saya sayang.
Masa sakitnya
Saya ambik periksa Kertas Am Kerajaan,
Tak lulus tak leh lantikan
Gaji tak naik.
Itu syarat perjawatan dalam kerajaan.
Saya ambik 2 kali.

Ok tak?
First time angah demam panas.
Abah tak leh study malam tu.
Soalan pulak pasal sultan, pegawai daerah dan kuasa menteri.
Manalah aku tahu?

Tak adil JPA.
Graduate matematik dari Britainia
Di tanya aku pasal tanah, kuasa sultan.

Geng abah ramai fail.
Doktor, jurutera ramai fail.

Aku rasa kalau diberi soalan algebra,  proving types
Sultan pun fail.
Menteri Ahmad Maslan tu pun fail.

Tak adil zaman hari itu. 35 tahun yg lalu..

Akhir sekali
anak bongsu.
Automatik manja.
Semua yg berat ..abng kakak semua dah buat.

di dapur asyik kerat bawang dan basuh pnggan
If abng kakak kakak tak ada
dia tak confidentlah masak.
marah sikit
mesti nangis bnyk bnyk.

nasib oncu  gitu gitulah.
Tapi awas bila dewasa
kereta ,  komputer  abng kakak
bnyk kali dio boleh bawak
sana dan sini.

duit bulanan ..hello hello
ambik jer A.TM.
Untung  on cu kita kan?

tetapi  nak melentur anak
elok dari rebungnya

jgn anak dah jadi buluh
semua barang dah jadi keras dalam  s
baru nak hantar summer school pulak,

rugiiii..





3.  Anak tekak

Ada peti suara.
Ada suara halus. Pondan.
Ada suara lantang.  Sesuai jadi polis.

Suara kasar.  Terkejut semua orang.

Begitulah dahulu.
Harap semua happy.

Wasallam

0 comments:

Post a Comment