payah gila tu KPM

Posted by sazali

Salam

Tadi sy membaca sebuah buku terbitan UTM.

Tajuk mengenai KBAT.

Salah satu paragraf ..ialah pengajaran menarik dari ICT.

Kajian kajian lepas menunjukkan ICT mampu membekalkan bahan2 menarik.

Tetapi pemerhatian saya
Kebanyakan guru di sini tidak menggunakan ICT secara bijaksana.

Oleh itu
Cadangan menarik, tarikan, dan benda benda seronok yg diperlukan
Dlm p n p  terletak pada bahu

Guru dan pelajar pelajar sahaja tanpa ICT di dalam bilik darjah.

Jom kita berbincang tentang guru yg menarik tanpa  komputer, internet dan ..mcm mcm lagi.

Apakah ciri cirinya?  Adakah guru kita mempunyai

1.  Fizikal
2. Pemakaian
3. Personaliti
4.  Penguasaan ilmu  yang menarik?



Ini payah kerana
Setengah guru tidak berminat sangat
Untuk membuat diri dan p d p nya
Menarik.  Nanti banyak kali namanya disebut sebut ramai seperti celebriti.  Suaminya marah.  Nanti dia serang sekolah tak tentu pasal.  Seronok METRO buat cerita   t.

Banyak sebab.  Budaya hidup melayu islam tidak menekankan konsep '  tarik, tarik menarik'.  Buat sederhana sudahlah. Jgn syok sendiri.  Bayangkan topik matris.  Apa ke cara nak buat ilmu tu menarik? Selain itu,

1.  Suaranya
2.  Mulutnya
3.  Bahasa tubuhnya
4.  Dan banyak lg.

Berdasarkan
Cadangan membuat ilmu pelajaran tu
Menarik
Agak sukar dicapai bila kita bergayut dgn 4 faktor di atas.

Oleh itu KBAT  sukar menjadi kenyataan tanpa dibawa ICT ke dalam kelas.
Sikap menggunakan ICT perlu diubah.  Bentuk bertanya pun penting. Cara bertanya dlm satu satu skop pelajaran
perlu ditekankan secara dalam dalam.  Ada guru pemalu.

di tempat lain dia ok.  Contoh exercise senamrobik. Dengan iringan musik dari Amerika ada guru guru over over.
Dalam kelas jer tiba tiba tak ok.  Ajaib?  Dia panik bila ditenung lama lama oleh pelajar pelajar berumur 15 hingga 19.  Aduhai menyiksanya tuhan.

25.  Ekonomi negara tidak menentu sekarang.
Sukar untuk kerajaan membekalkan semua guru dgn ict.  Kalau ada ict pun,
jika guru tak berminat membawanya
kebilik darjah
apakah yg boleh dibuat oleh pihak atasan.  Sanggupkah guru besar mengambil tindakan atas sebab itu jer.


Oleh itu ..
Dengan dipendekkan cerita
Ict  mestilah bijak digunakan oleh semua pihak.  Banyak kajian peringkat doktor falsafah ..akhir akhirnya
mencadangkan ..sesuatu berkaitan dgn sikap guru, sikap ibu bapa dan sikap menggali ilmu itu sendiri.

setelah banyak wang diperabiskan di luar negara
masalah sikap pula asyik diletak sebagai  dapatan.

Sekian.
Wallahu aklam.

0 comments:

Post a Comment