Lega sedikit hatimu bukan?

Posted by sazali

Salam

Jam dah hampir 500 ptg.  Saya baru jer keluar dari Dewan F2 besar .  Paper maths was on just now.  Pulang ke opis ..  check e-mails maklumlah .. esok dah cuti hujung minggu.  Tetapi saya bertugas pulak di JB.  Promote/ marketing man ..  apalah ...

2)  Paper maths itu ..rasa rasa mudah jer jika dibandingkan dengan TEST1 dan lain-lain.

3)  Harap supaya ramai pelajar lulus cemerlang dan naik SEmester baru dan berjumpa lagi dengan subjek Statistics -  subject kegemaran saya sejak muda sampailah ke tua.

4)  Pelajar-pelajar yg  suka nombor ..angka ..  suka kpd saya sebagai pensyarahnya .. tetapi .. jika org org itu tak suka benda-benda bernombor ..  sudah tentu mereka tak suka kpd saya maklumlah . paper maths/ statistics ..memerlukan jawapan yg tepat sahaja.  Sama ada betul/ salah.  Lain sedikit dengan paper Economics /  Transport Economics etc etc..  soalannya berbunyi .. Discuss why Greece was declared bankrupt since 2012/13?  Benda 'discussion' ini .  macam macam cara / bentuk jawapannya. Bergantung kpd mood kita .. if we are happy ..the discussion will be a bit long/ winded but if our mood is bad .. our explaination will be sharp, short and may be rude.  Contoh ..entah ..  bakpo kena jawabnyor. Itu negera mereka .. pandai pandailah .. mereka menjaga diri mereka .wat apa kito sibuk.  Gilor punya soalan.

Saya suka paper Economics .. kerana saya suka membaca Newsweek, Economists, Times, Far Eastern Economic REview . dan macam macam lagi yg saya suka membaca.  Tetapi the fact is ..  many subjects .. have their own followers especially if you got a very good teacher/ lecturer/ professor.  I could still remember fondly Mr Lax ..in Grantham College.  He was my Economics lecturer during my "A" levels 1975/77.  I wrote many funny answers on European economic crisis .. but at the end I scored quite well relative to the local students.  The answer was ..u must read a lot/ think a lot // and with mathematical n statistical tools ..your answers could be very impressive.

5)  Di sini ..  saya ada ..minta my students to write project report ..  walaupun .. mereka ber 4 atau ber lima ... ramainya....  cara mereka menjawab ... tak nampak sangat tahap ..  kematangan sebagai pelajar universiti.  Mengapa yer?  Ada satu hari ..saya tangkap ex-student MRSM ... tahun 2 degree .. kami berbual pasal .. kualiti penulisan ..  report/ technical writings.  Dia kata dia boring belajar di sini.  Why?  kerana ..kalau buat project report beramai-ramai .. hanya seorang sahaja yg menulisNYA.  Bukan ramai ramai nak menulis , comments, edit, criticize dan lain lain.  Oleh itu .. kualiti paper ... tidak seberaap baguslah.

Ada orang kata .. DR mintak kami menulis report dalam Bahasa Inggeris.  Susah sedikitlah.

Kalau DR benarkan kami menulis ikut bahasa melayu .. besar kemungkinan .. kualiti kertas laporan lebih berjaya.  He..he..  kata merekalah.

Entah .. saya pun confuse ..dunia universiti ini.  Sekali . maths dalam BI sekali pulak maths dalam BM.. tetapi mereak bebas menggunakan BM untuk menjawap kertas maths .. saya/  tak kesah pun.  TEtapi .. kualiti paper report banyak bergantung kpd tahap pembacaan .. ahli ahli kumpulan.

Ada report .. tidak ada INTRODUCTION.
Tidak ada conclusion.
Tidak ada rujukan.

Aduhai.  SEdangkan mereka dah belajar ..  technical writings.

Entah ..  dunia ini dah gilor .. kot.

Confuse saya.  Students ramai ambik bahasa lain seperti French/ Spain/ Mandarin tetapi ...  pi mai pi mai .. BI pun tak kemas keming lagi after 15 years belajar bahasa ini dari kecil berhingus kpd tua berjanggut.

He..he..

Pa pa pun wish them well after 530 ptg ini.  They finished answering my paper.  Next JUmaat ..tahulah nasib mereka.. Hidup/ mati.

He..he..

Sekian.  Wallahu aklam.

1 comments:

  1. Student said...

    Thanks you.. Dr for the prayer that you stated in previous post. Very appreciated it. I'm very surprised , about what you said on 1st class.

    "Semua menda ni, kamu takkan mudah faham. Tapi percayalah..nanti esok nak final exam. Malam tu kamu akan faham semua".

    Now, you statement are proven. I can understand the questions and answered discrete today. Plus, with a smile :)

    Thanks again for all...

    - 1st batch of BIP

Post a Comment