Payah sangatkah PhD itu

Posted by sazali

Salam

Hari ini saya tersangatlah sibuk .. memasukkan markah exam dan markah kerja kursus 200 pelajar di bawah amanah saya.  Pakai sistem SAS.  Ini adalah kali pertama saya berinteraksi dengan Student Assessment System.  Macam-macam dia mintak - dari markah exam , projek matematik dan lain-lain lg.  Alhamdulilah saya dah settle ..satu seksyen.  Seksyen lain tunggulah dulu.  Tarik akhir Rabu 0500 ptg.  Take your time... he..he..

2)  Soalan di atas tiba-tiba dilontarkan oleh suara hati saya sendiri.  Payahkah PhD ini?

3)  Jawapan boleh dibuat dari 3 perspektif (pandangan).

3.1  kalau kita rasa senang , senanglah

3.2  kalau kita rasa susah ..macam nak mematikan/ membunuhkan diri .. susah sangatlah itu

3.3  kalau kita ingat belajar adalah amanah Allah .. sure Ok punya.

4)  Sekarang saya mula menjawab seksyen 3.1 dulu.

Esok saya jawab seksyen 3.2 dan lusa insya allah saya jawab seksyen 3.3.  Ok kah murid-murid?  (laugh)

Jika senang/

Senang .... jika kita pandai ?  yor kor?  pandai ko kito ini?  jawapannya "yes" lah sikit sikit kot . why?  kalau tidak tak kan lah universiti nak taja mu ngaji pah ke england sana;  pergi conference ke hulu hilir seluruh dunia ..  dan macam-macam lagi.  Universiti we pulok .. elaun pakaian panas, elaun buku teks, elaun keluarga, elauan gi maghi gi maghi intai kereto merzedex dari Aberdeen , Scotland hinggalah ke Plymouth, England.  Pandailah itu.

Syukur ..alhamdulilah.

Dari seramai-ramai rakyat di Malaysia .. tibo-tibo mu seorang jer ..isi borang nok wak PhD.  Acronym untuk Penyakit Hilang Darah (pucat lesi ..muko muko orang wak PhD.. apatah lg kulit mulor dio  ditibai oleh angin sejuk musim winter salji dan autumn...sejuknyor.  negatif 5 darjah celcius.. sejuknyor batu aku..laugh)

Senang ..jiko mu .. pilih topik/ bidang mu paling paling gilor sekali.  Contoh ada orang itu ..wat PhD ..pasal DNA buah pisang antara Malaysia dan Nigeria.  Heishhhhhhhhhhhhh.. serupo tak adok lagi tajuk yg simple sikit ..kor ..kan ke senang?

Bilo sebut gilor ..  ada orang PhD ... dia ketawa seorang diri .. di bawah Bus Stand Birmingham pun dio ketwa .. tengok biri biri ..bulunyor botak pun dio gilor ... tengok betis wanita negro di Birmingham pun dia ketawo ..  ini tanda orang gilorlah ini.

Mengapa member kito ini ketawa  DOC?  mana aku tahuuuu... dio nok ketawo ..biarlah dio ketawa.. seorangdiri.  Release tension .. katakan.


Lepas dia ketawa ..tiba-tibo dia serious ..  why?  dok baco jurnal pasal pisang nigeria ..  lawan pisang malaysia.  Aku rasa serupo jah .. kerana faktor iklim dan cuaca.  Hot equatorial type of climate.

Lepas itu ..dio semakin serious pulok ..dio cari aku ..  jali mu reti FORTRAN  li .... aku nok guno ..  file komputer dalam library ..jom kito gi .. tengok ..mu ajar aku deh?

Sure brother .. no hal punyor.. why pisang mu alright kor? (laugh).

Dalam library komputer dan data base .. aku mulor ajar member ..gilor ini ..bukok ..files ..pasal research PhD dan MSC ..semua pasal pisang ...  ukuran panjangnyor,  warno pisangnyor,  (nigeria warna hitam berkelit-kelit sedangkan warna kulit pisang malaysia .. ada musim ..hijau pekat hinggalah ..bilo kecut ..dio jadi seakan akan warna hitam kecut .. don't worry it will drop by itself!)  Laugh.

Slow-slow member aku .. belajar dgn aku pasal FORTRAN.  Pakai channel 3 untuk bukok files dan channel output 4 untuk write files.  Seronok jugok ..ngajar org PhD Mardi ini .... that time ..  aku raso ..akulah yg paling terror sekali ..pasal fortran programming.

Lpah itu ..dio tanyor lagi aku ..

Li ..mu leh wat programming tak Fortran ini?

Eh..  eh ..eh ..  why so difficult ?  you just draw the flow chart .. and make sure i understand ..  the logik behind the programming..  more over tak payahlahhhh .. we just modify jah.  The job is you have to supply the right data.

Right data?  gapo dio tu jali?

Oh my God ..yu don't know kor?  right data is data pasal pisang malaysia perak tu lahhh..

mu carilah..  aku mano lah tahu pasal variables on DNA pisang malaysia dari perak itu.  Mu cari deh?

ok ok .. nok cari mano li?

Oh my goodness me .. aku tok wat PhD genetik pisang tau/

aku wat Masters I.D.  computers based learning jer ... aduh awang ini ...

--------------
Gitulah sikit sebanyok ..tahap kesenangan buat PhD genetik pisang ini.  After some time...
Allah opens his brain, .. and ..opens his chest wide and far...

we did together ..  and at last .. i heard he passed the PhD pisang itulah.  Sekarang mano manor gi ..orang rujuk dio ... Dr N ..  pisang.

Ha..ha...

-------------------------

Nok hidup senang wat phd overseaas ..we must have many kinds of friends .. orang macam aku ni ..  aku pakar bahagian ..cooling down orang gilor ..  cari bahan pisang melayu lawan pisang nigeria jahhh..  nothing more than that.

Alhamdulilahhh..

----------------------------------------------

The next step is to write your findings pasal pisang DNA itu.  When you write ..you must use Statistical Analysis Package ..  software package.  By the time ..aku nok ajar member aku pasal package itu ..  my time kat england dah tamat dah.

I  have to fly home dah bawak kereto merz 2 butir ..  pakai AP orang lain ..  dan bawak balik anak anakku sayang 6 orang kesemuanyor..  We must be smart living overseas.  Tak dapat Phd tak apa ..yg penting dapat anak buatan dari soils UK dan bawak kelik kereto buruk Merz ..  ok lah itu... alhamdulilah.  My concept is ..  be happy , don't worry.  Why headache?  we r not the prime minister of Malaysia what?  nor r u Minister of Finance Malaysia.  So just relax ... and look for opportunities.. make more friends , talk a bit about your own pisang ..  with your friends at the park .. and .. enjoy other shapes and sizes of pisang orang lain..  Allah cipta semua itu untuk faedah manusia blako blakor.

So ..  it is easy to do PhD lahhhh..  relax.  Jgn takut.

Steps are:
if gilor ..bertenanglah.
cari tok bomoh ..  pisang DNA ..tahu programming fortran ..
try input data
once keluar results

you better start writing for conferences/ journals pisang ...

soon ..

it will end.  You passed mate!  Congratulations.

Sekian.
Wallahu aklam.  

  

2 comments:

  1. pikir kool said...

    is it hard to do a PhD?

    in my honest opinion, it does not depend on our perception. regardless of whether we believe phd to be easy or not, the belief does not determine the level of difficulty to be encountered. instead, everything depends on Allah swt. God can make it easy or difficult as He decides. as said in the quran ..

    17:30 Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.

    as phd is a form of rezeki, the ayat explains everything posed by ur earlier question. then again, some people believe that it is easy to do the phd. why? this is explained in the quran as well..

    39:49 Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).

    to motivate someone to do phd or complete his phd, perhaps it would be more appropriate to portray phd as something 'achievable' with God's consent, rather than something easy.

    surah al-insyirah
    Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? Dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu, yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain, dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

    wallahulam

  2. sazali said...

    Great comment you Tuan. But .. as someone who ..have seen many ease and difficulties ...securing PhD .. i wrote in that view only. Just sharing my simple ideas .. ada orang takut buat phd .. yes/ many alim was right/ phd .. ada factor rezeki jugak. Tetapi .. i ask my son ..to work hard and make plenty of doa in dhuha and tahajud prayers. May Allah makes easy for him too . Ameen n Wallahu aklam.

Post a Comment